Matura z angielskiego w 2014 roku była łatwa – przynajmniej ta na poziomie podstawowym. Poziom podstawowy wymaga opanowania języka angielskiego na minimalnym poziomie. Wystarczy posługiwać się językiem w umiarkowanym stopniu, ale całkiem dobrze radzić sobie, czyli być komunikatywnym i zrozumiałym dla innych osób. Testy są złożone z pytań i odpowiedzi, są to tak zwane testy wyboru. Badają one umiejętność posługiwania się językiem, rozumienia ze słuchu, czyli uczniowie muszą wysłuchać na przykład nagranego dialogu oraz odpowiedzieć na pytania, sprawdzają, czy uczniowie potrafią pisać w języku obcym, badają popełniane błędy, nieścisłości, bogactwo słownictwa. Niektóre teksty miały luki i trzeba je było uzupełnić odpowiednimi wyrazami, inne wymagały ogólnej odpowiedzi typu „prawda” lub „fałsz”.
Obecnie dostępne są również testy dla uczniów z zespołem Aspergera, słabowidzących oraz niewidomych. Dzisiaj każdy może się uczyć, studiować i podnosić kwalifikacje. Jednak warto wiedzieć, że matura zdana na poziomie podstawowym to za mało, by wybrać się na studia. O wiele lepiej wybrać maturę na poziomie rozszerzonym i zdać ją dobrze. Jest to swoista przepustka do studiowania na polskiej lub zagranicznej uczelni.
Nie każdemu uczniowi jednak udaje się zdać taką maturę od razu, przy pierwszej próbie i za pierwszym podejściem. W 2014 roku blisko sześć tysięcy maturzystów musiało przystąpić do sesji poprawkowej w sierpniu. Część uczniów liczyła na przecieki, ale Centralna Komisja Egzaminacyjna ostrzegała: jakikolwiek przeciek tematów maturalnych do wirtualnej sieci oznacza, że uczniowie będą musieli jeszcze raz pisać maturę, czyli ponownie zdawać poprawkę. Tematy są strzeżone jak oczko w głowie, bo nikomu powtórki z poprawek się nie uśmiechają. I żadnych przecieków nie było. Jak zatem można zdać maturę lub poprawkę? Wyjście jest tylko jedno: usiąść i uczyć się solidnie do egzaminu. Tylko takie podejście umożliwia zdanie egzaminu. Wszystkie inne pomysły są skazane na porażkę. Odradza się przygotowywanie i wnoszenie ściągawek na salę egzaminacyjną. Przyłapanie ucznia na ściąganiu oznacza natychmiastowe zakończenie egzaminu dojrzałości i poprawkę za rok. Nie jest to wcale dobry pomysł.
Z czym uczniowie mają najwięcej problemów podczas matury z języka angielskiego? Okazuje się, że spora część maturzystów ma kłopot z pisaniem rozprawki lub opowiadania. Nie potrafią także poradzić sobie z rozumieniem ze słuchu. Dlaczego? Nie przykładają się podczas zajęć, nie starają się odpowiednio, nie słuchają dialogów. To wszystko skutkuje słabymi ocenami z matury z języka angielskiego lub oblaniem matury. Nie jest to życiowa tragedia, bo poprawki są możliwe. Jeśli poprawka w sierpniu również zakończy się porażką to maturę można powtarzać za rok. Nie każdy dąży do takiego rozwiązania, ale tak się czasami dzieje.
Co musieli zrobić uczniowie podczas rozszerzonej matury z języka angielskiego? Mieli do wyboru: pisanie opowiadania o fotografie ratującym z niebezpiecznych sytuacji osoby, którym robił zdjęcia, rozprawkę o kierowcy, który niedawno zdał egzamin na prawo jazdy lub recenzję programu telewizyjnego, który był interesujący dla młodego odbiorcy. Praca musiała zawierać 250-300 słów. Nie były to trudne tematy, przecież wcześniej omawiano je na lekcjach. W drugiej części do wysłuchania był tekst o mężczyźnie prowadzącym schronisko dla zwierząt oraz tekst o produktach, trzeci tekst o kobiecie, która wybrała się w podróż do Nowego Jorku. Całkiem przyjemne teksty, ale we znaki dawały się problemy z rozumieniem ze słuchu oraz stres. Słownictwo nie było skomplikowane, a teksty były całkiem zrozumiałe.
Uczniów przed maturą wspomagały także media: gazety drukowały przykładowe testy z lat poprzednich, podpowiadały jak przygotować się najlepiej do matury. Po maturze podawały przykładowe testy z rozwiązaniami na potrzeby osób, którym nie powiodło się, ale zamierzały przygotować się do poprawki. Taki falstart na maturze może być stresujący, jednak stanowi też pewien bodziec do doskonalenia się i zdobywania jak najlepszych umiejętności.
Jak przygotować się efektywnie do matury?
Na zakończenie kilka porad na temat dobrego przygotowania do matury. A zatem:
- Przygotowanie do egzaminu dojrzałości najlepiej zacząć rok przed maturą;
- Uczenie się słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu jest konieczne – umiejętności muszą być kompleksowe;
- Pomoc nauczyciela jest przydatna – oprócz lekcji można uczęszczać na zajęcia przygotowujące do matury, korepetycje lub kursy;
- Nie wolno odkładać przygotowań do matury na czas tydzień przed maturą, takie postępowanie jest nierozsądne i prowadzi do porażki;
- Warto zawsze przerobić testy z minionych lat – im więcej testów się wykona i zrealizuje, tym lepszy wynik. Taka jest prawidłowość;
Dobrą metodą jest naklejenie karteczek ze słówkami, idiomami oraz frazami wszędzie – na drzwiczkach lodówki, szafkach w pokoju, ścianach; - Przede wszystkim nie pakuj i nie uprawiaj czarnowidztwa – pesymizm nigdy nikomu w niczym nie pomógł. Pamiętaj o tym, bo to jest ważne;
- Dzień przed maturą nie nadrabiaj wszelkich zaległości – odpocznij, idź na długi spacer, poćwicz oddech i zjedz lekki posiłek.
Matura jest dla ludzi – nie jest to doktorat, nie wymaga wynalezienia perpetuum mobile, lecz solidnej wiedzy, którą można posiąść. Wystarczy tylko chcieć i dobrze przygotować się do egzaminu dojrzałości. Po jakimś czasie okaże się, że demonizowana matura była jednym z łatwiejszych życiowych egzaminów. Po niej przyjdą egzaminy zdawane podczas studiów, egzamin magisterski, a dla niektórych doktorat. Matura jest przepustką do świata dorosłych. Przepustką, którą można uzyskać całkiem łatwo – matura z języka angielskiego umożliwia studiowanie, szukanie pracy, podróżowanie. Dobra znajomość języka obcego jest dzisiaj koniecznością.